Monday, October 26, 2009

JERI-inilah yang nak dibangunkan dalam diri setiap diri manusia.
Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek
Jasmani - dari hujung rambut hingga hujung kaki. Dari organ luar hingga organ dalam. Dari sel-sel badan hinggalah 10 sistem yang terdapat dalam badan kita...semuanya mesti cergas dan sihat...terbentuklah insan yang sihat, cergas, kacak dan cantik.

Bagaimana membangunkan jasmani yang baik? Disini disenaraikan beberapa cara sekadar ilmu yang diizin tuhan:

1. Makanan yang cukup dan seimbang mengikut piramid makanan, bergantung kepada siapa individu tersebut. Kalau perlu ...dapatkan pil vitamin dan makanan tambahan yang banyak terdapat dipasaran.
2. Senaman yang cukup- garam-garam mineral yang tak di perlukan perlu di keluarkan dan otot-otot badan perlu dibentuk. Kaedah senaman yang betul perlu dipelajari. Kita tidak rasa letih dan senaman di lakukan dengan gembira.
3. Rehat yang mencukupi- tidur yang cukup..sesekali bangun malam...dirikan solat sunat, zikir dan sebagainya...inyaallah tenang hati dan fikiran (kalau dapat selalu baguslah)
4. Kebersihan diri perlu di jaga - Rambut yang sihat, kulit yang cantik, mata yang bersih....selalu membersihkan diri.
5. Belajar cara-cara penjagaan kesihatan dan petua-petuanya...nak kulit lawa makan apa? nak mata cantik macam mana? Nak kuku berkilat sapu apa? nak gigi putih dan nafas tak berbau kunyah dan kumur apa? Bagaimana amalkan senamam rimau? kempiskan perut dsg.
6. Doa-doa dan selawat penjagaan kesihatan mesti di amalkan setiap lepas sembahyang. Inilah untungnya kita orang Islam. Cuba tengok wajah orang beriman...cantik dan menyejukkan mata. Ratu cantik tuuu cantik juga...tapi dia tak dapat sembunyikan kusut jiwanya.

Setelah terbangun jasmani kita..maka perlu pula dijaga dan diawasi supaya tidak rosak. Antara caranya:
1. Jaga pemakanan kita- jangan ambil dadah, minum arak dll.
2. Jaga cara hidup kita- elakkan mencampakkan diri kita dalam bahaya. Dah tau merempit tu bahaya ..buat apa buat. (Pengalaman saya mengajar..tiap-tiap sebelum cuti, kita nasihat pelajar jaga keselamatan diri..tapi bila naik sekolah pasti ada yang patah kaki, tangan dsbg. Masa sekolah kurang sikit...)
3. Jaga kebersihan diri dan kediaman kita...bilik tidur, tikar bantal, tandas dsg.

Bagaimana pula membangun dan mengawal emosi, rohani dan intelek....?tungguuu

No comments:

Post a Comment